Jan Peter Ligtenberg



Jan Peter Ligtenberg       05-06-1969
Woont en werkt in Den Haag, Nederland.


Exposities:

1996: , ‘stadhuis het Atrium’, Den Haag
           overzichtstentoonstelling Atelier de Haagse School
1997: , ‘theater ‘Pierrot’, Den Haag
            overzichtstentoonstelling Atelier de Haagse School
1998: , ‘stadhuis het Atrium’, Den Haag
           overzichtstentoonstelling Atelier de Haagse Schoo
1999:  , ‘de Brandweerkazerne’, Utrecht
            overzichtstentoonstelling  Atelier de Haagse School

1999: De Zwevende Hemel; thema expositie in ‘het Korso Theater’, Den Haag
Joan Dinsbach, Fred Nijssen, Susanne Ribberink, Jan Peter Ligtenberg, Alida Schaap, Dick Vermeule.

2000: thema expositie in theater ‘de Trust’, Amsterdam
         Joan Dinsbach, Jan-Peter Ligtenberg, Alida Schaap

2001: Land van Herkomst; thema expositie in de centrale bibliotheek, Den Haag
Fred Bettenhaussen, Yvonne Bucker, Joan Dinsbach, Sylvia Hoogeveen, Marianne Houtman, Hans Kuiper, Mitzy Kumara, Jan Peter Ligtenberg, Arjen den Ouden, Fabian Puls, Roland Rodiwongso, Alida Schaap, Pauline Vrolijk, Ruud de Wolf, John Zuidhoek.

2001: 'Haagse Groetjes', wandschildering Atelier De Haagse School, bouwproject
           'hoftoren', Den Haag

2001:   1 ste prijs k4-award 2001, Cobra Museum Amstelveen

2002:    ARS, Leiden

2002: Galerie Artisjok, Rijswijk
Groepstentoonstelling Atelier de Haagse School

2002: Restaurant Paul van waarden, Rijswijk.
Presentatie drieluik van Yvonne Bücker, Sylvia Hoogeveen, Marianne Houtman, Ed Janssen, Piet de Jong, JanPeter Ligtenberg, Harold Mansveld, Arjen den Ouden, Fabian Puls, Susanne Ribberink, Alida Schaap, John Zuidhoek.  

2005: Filmhuis Den Haag.
         Premiere animatiefilm ‘Een waargebeurd verhaal’ van Jan Peter Ligtenberg – juni.

2005: Theater Pierrot, Den Haag.
          Solo tentoonstelling: Jan Peter Ligtenberg.


Tekst van Jan Peter Ligtenberg bij genomineerde schilderijen van de K4 Award 2001

Er was eens een geschiedenis van de liefde

Dit schilderij gaat over de aspecten van verschillende manieren van de liefde. Zowel bij de dieren en zowel bij de mensen en hoe het ermee begonnen was. Je ziet bijvoorbeeld twee mensen uit de oertijd die te maken hebben met de emotionele kant van de liefde.
Oermensen sloegen elkaar met een knots op het hoofd, trokken elkaar aan de haren, om de liefde te uiten, denk ik....
Mensen kunnen ook van elkaar houden en dit uiten in dansen. Liefde op dansbasis noem ik dat. Links onder zie je mensen en dieren met elkaar dansen.
Mijn schilderij gaat ook over normen en waarden. Het maakt niet uit met wie je gaat trouwen, knuffelen of met wie je de liefde gaat delen. Je kan met een mens, een dier of een plant trouwen. Iedereen is anders, het maakt niet uit. Blank, bruin, geel, paars, oranje; bij wijze van spreken. Al ben je lang of dik of dun, het maakt allemaal niet uit.
Daarom teken ik verschillende bruiloften in mijn werk. Er zijn tegenwoordig huwelijken tussen twee vrouwen, twee mannen en een man en vrouw. Vroeger was dit anders. In de middeleeuwen werd gekozen en beslist met wie je zou trouwen. Dit heb ik links boven in mijn werk gemaakt. Daaronder zie je een huwelijk tussen een dinosaurus en een mens.
Ik ben geboeid door het verhaal van Romeo en Julia. Twee mensen worden verliefd, hun families blijken vijanden van elkaar te zijn. De kinderen gaan met elkaar trouwen in geheim. Dit verhaal vind je rechtsonder in het schilderij; een huwelijk tussen een blanke vrouw en een bruine man; bloot. Dat zijn  mijn eigen verzonnen Romeo en Julia.
Ook gaat het werk over de goede en kwade gevoelens van de liefde. Net als in het verhaal van de midzomernachtdroom. Ook Romeo en Julia gaat over goed en kwaad.
De duivel en de engel in mijn werk kijken naar elkaar door een innerlijke ring. Daarmee wil ik zeggen dat ze elkaars goede en slechte kanten kunnen zien. Dat moeten mensen in het leven zelf ontdekken.
Het centrale punt in mijn werk - een gouden trouwring – is de symboliek voor alles wat ik daar omheen heb getekend. De duif met de sleutel die opent alle aspecten van de liefde.
Je ziet daarom ook een sleutelgat in de ring.  
De feeën en engelen die in mijn werk komen beschermen en betoveren de aspecten van verschillende manieren van de liefde. Dat ze bij elkaar blijven en dat ze elkaar niet vermoorden ofzo.


De waarneming met de wonderlijke droom

Dit schilderij gaat over een buikdanseres uit een andere cultuur, geïnspireerd op het verhaal van 1000 en 1 nacht; 'Aladin en de wonderlamp'.
De afgebeelde buikdanseres droomt over haar eigen verbeeldingen. Ineens ziet ze een geest in haar hoofd. De geest die haar beschermt, die ze ziet in de vorm van de lucht.
Het is een spiritueel schilderij. Ik verbeeld haar gedachte die verandert in de geest die haar beschermt.
De geest komt met een sierlijke beweging uit haar hoofd. Net als haar beroep buikdanseres ook over sierlijke bewegingen gaat.
Ik heb met stof gewerkt omdat het gaat om een Turkse danseres. Ik heb bewust gezocht naar stof die lijkt op de stoffen uit de Turkse cultuur. De vrouw heb ik omlijnd met rubber om meer diepte in het schilderij te verkrijgen. De achtergrond is geschilderd in een magische sfeer. Ik zoek naar magie in mijn werk.
Ik ben daarom geïnteresseerd in verhalen over andere culturen; mythologie en legendes. Omdat dat vaak gaat over tovenarij en hekserij. Elke cultuur heeft weer een andere soort mythologie. Ik lees die verhalen graag en vind het fijn om daar schilderijen en tekeningen over te maken.


De verleiding voelt en ziet de schoonheid

Dit schilderij gaat over de voorgeschiedenis van de mens. Het is het paradijs, geïnspireerd op het verhaal uit de bijbel van Adam en Eva. Het gaat over twee mensen die elkaar verleiden.

Het paradijs bestaat in de hemel. Daarboven is een hele andere wereld die wij nooit gekend hebben. Later wel, als we er zelf naar toe gaan. Als je dood bent kan je in de hemel of in de hel terechtkomen. Alleen als je erin gelooft. En als je in de hemel gelooft kom je bij Adam en Eva in het paradijs. De bovenwereld is een innerlijke wereld. Omdat iedereen anders denkt over het leven na de dood. Ik geloof in Adam en Eva.

De mensen die op het schilderij zijn afgebeeld zijn allerlei vormen van Adam en Eva. Alleen het figuur verscholen achter de boom is cupido, een figuur uit de mythologie (de god van de liefde). Je ziet Adam en Eva naakt, maar ook aangekleed. Daar wil ik mee zeggen dat er verschil is tussen de aarde en de andere wereld. Mensen in het paradijs schamen zich niet om naakt te zijn. Op aarde is het tegenwoordig uit de mode om naakt te lopen. De gewoonte is veranderd. Er bestaan hier op aarde wetten dat je aangekleed moet zijn. In de bovenwereld bestaat die wet niet.

Doordat Adam en Eva van de appel gegeten hebben veranderde alles. Toen ontstond er een scheiding tussen hemel en aarde.
Rechtsboven in mijn werk zie je een vliegende vrouw. De vrouw is een Griekse heldin; Aphrodite, de godin van de liefde. Zij is een bode en brengt berichten vanuit de hemel naar de aarde over. Deze berichten gaan over liefde en schoonheid. Schoonheid gaat over gewassen mensen, dat mensen niet meer stinken. Maar schoonheid gaat ook over dat mensen aardig tegen elkaar moeten zijn. Dat ze geen ruzie en oorlog meer moeten maken.
 
Ik, Jan Peter, droom steeds over de bovenwereld en dat vind ik wonderlijk. Daarom maak ik vaak schilderijen en tekeningen over mijn dromen.
kunstenaars11
Fabian